NIEUW Met Click & Collect en optioneel het Checkgesprek conform RIVM richtlijnen, krijgen je klanten op de dag van een afspraak automatisch een SMS.

Bekijk alle blog items

Win van je concurrent

Geschreven op 08-06-2021 door Annelijn

Vraag jezelf eens af: Waarom zouden klanten voor mijn producten en diensten kiezen, in plaats van voor die van mijn concurrenten? Oftewel: hoe onderscheid jij je bedrijf van jouw concurrenten?

Stel je voor, jij hebt net je eigen droom waargemaakt door je eigen bedrijf te starten. Misschien heb jij wel een heel uniek concept ontworpen wat nog niet veel op de markt verkocht wordt, waardoor jij je onderscheidt door je authenticiteit. Voor bedrijven die juist vele concurrenten hebben met gelijke producten en diensten, kunnen wij ons goed voorstellen dat het lastig kan zijn om jouw bedrijf van hen te onderscheiden. Wij willen dan ook graag benadrukken hoe belangrijk het is om rekening te houden met jouw concurrenten en vooral hoe je hier het beste op kunt inspelen. Heb jij er moeite mee of weet je niet hoe jij jouw bedrijf er kunt laten uitspringen? Laten wij nou net voor jou alle handige tips en tricks op een rijtje hebben gezet!

 

Tips & adviezen zodat jouw onderneming er bovenuit springt

Wij hebben voor jouw verschillende tips op een rijtje gezet om ervoor te zorgen dat jij jouw onderneming goed onderscheidt van concurrenten. Na het opvolgen van deze tips bied jij je klanten een authentieke en geweldige service!

 

  1. Bied klanten altijd iets extra’s
    Of jij nou nieuwe klanten hebt aangetrokken of een bestaande klant heeft een aankoop gedaan, probeer altijd extra service te bieden. Ook al is dit een extraatje bij een aankoop (zoals een klein cadeautje). Dit kan al een groot gebaar voor de klant zijn waardoor hij/zij vaker terugkeert. Maar ook een kortingscode voor nieuwe klanten of juist een voordelige korting voor bestaande klanten (want zo bedank jij hen voor de aankopen bij jou!) helpt in het verbeteren van zowel jouw klanttevredenheid als jouw authenticiteit!

  2. Krijg inzicht in jouw concurrenten
    Inzicht creëren in de manier van handelen van jouw concurrenten is ontzettend belangrijk. Misschien is er in jouw branche wel één grote marktleider, wat in eerste instantie niet ideaal is voor jouw bedrijf (tenzij jij dit bent natuurlijk, in dat geval: good job!). De meeste klanten zullen dan naar de grote concurrent toe trekken, maar ook dit biedt juist interessante mogelijkheden. Wij geven als tip mee: stel een concurrentieanalyse op.
    Door het opstellen van een externe analyse krijg jij precies inzicht in hoe jouw concurrenten handelen, met betrekking tot prijzen, gehandhaafde strategieën, etc. Hierdoor vergroot jij je inzicht in de markt.
    Jij creëert duidelijk inzicht in de doelgroepen van jouw concurrent, waardoor jij nieuwe ideeën kunt opdoen en hierdoor weet waar de kansen in de markt liggen.
    Je ontwikkelt een duidelijk beeld van de actuele posities in de markt: zo weet jij precies wat er nog te doen staat om de top te bereiken.

  3. Handhaaf een goede prijs-kwaliteit verhouding
    Vele bedrijven spelen in op de prijzen die hun concurrentie handhaven. Als het ene bedrijf de prijs verlaagt en precies hetzelfde product zoals jij aanbiedt, gaan klanten natuurlijk naar degene die het goedkoopst is. Maar wellicht is jouw product/kwaliteit simpelweg beter dan die van je concurrent. Als klanten een goed product willen, zijn zij bereid hiervoor te betalen. Heb daarom vertrouwen in je klant: in de meeste gevallen gaan zij juist voor een hogere kwaliteit met een meerprijs, dan een goedkoop product van lage kwaliteit.

  4. Klantenfeedback vragen
    Door geoptimaliseerde producten te verkopen blijf jij je concurrenten een stapje voor. Als jij niet weet of jouw klant tevreden was met de aankoop van jouw product/verlening van dienst of service, zul jij ook niet kunnen inspelen op eventuele klachten of opmerkingen die de klant had, waardoor er niets aan jouw product verbetert. Om jouw producten, diensten en services te optimaliseren en er zeker van te zijn dat jouw klanttevredenheid hoog is (en blijft), is onze tip om altijd feedback te vragen aan klanten. Dit kan bijvoorbeeld via een geautomatiseerde e-mail, of lees hier hoe onze geautomatiseerde feedback module een handige en effectieve tool kan zijn voor jouw onderneming!

  5. Bekijk het realistisch
    Ambitieus zijn is goed en nieuwe ontwikkelingen doormaken en nieuwe ideeën opdoen komen hier natuurlijk bij kijken. Dit levert dan ook mooie nieuwe productontwikkelingen en kansen op, maar pas op dat je hierin niet je grens overschrijdt met talloze nieuwe projecten. Hierdoor loop je namelijk het gevaar dat je je klanten half werk gaat leveren. Het is beter om minder, maar perfect werkend product te bieden, dan vele producten van halve kwaliteit. Wees daarom wel realistisch en kijk vooral naar waar jij goed in bent!

  6. Zorg voor goede marketing
    Als het goed is weet jij precies wat jouw doelgroep is en wenst. Probeer hier dan ook echt op in te spelen. Zijn het vooral jongeren die jouw producten aanschaffen? Maak dan gebruik van sociale media en probeer hier creatief in te zijn waardoor jij een goede brand image opbouwt. Creëer bijvoorbeeld een herkenbaar logo of een motto die jouw bedrijf authentiek maakt. Hierdoor blijf je als bedrijf hangen in de gedachte van de klant. 

Heb jij bovenstaande tips en adviezen opgevolgd? Dan heeft jouw bedrijf prachtige Unique Selling Points gecreëerd! Zo haal jij de top en laat jij je concurrenten achter je.

 

Tips & Adviezen